آشنایی با گیربکس دابل کلاچ

افراد کارشناس فرق فی مابین خرید خودرو فروش خودروهای دوکلاچه ومعمولی را مى دانند , در یک سیستم معمولی راننده با فشردن پدال کلاچ و استفاده از اهرم دست دنده , دنده را تعویض مى کند و در سیستم خودکار با به کار گیری از چندین کلاچ و یک مبدل گشتاور و چرخ دنده هاى سیاره اى همه عملیات ردوبدل دنده انجام مى شود . سیستم دیگرى مابین این دو موجود است که ترکیبى از بهترین ویژگى هاى هر دو سیستم را فراهم مى نماید . این سیستم انتقال اقتدار دو کلاچه است که به آن , سیستم انتقال اقتدار شبه خود کار , سیستم دستى بدون کلاچ یا سیستم انتقال اقتدار مکانیکی اتوماتیک شده نیز گفته مى شود .

در خرید خودرو فروش خودرو هاى مسابقه ای بهره از سیستم هاى شبه خودکار مانند گیربکس دستى دائمی است اما در خرید خودرو فروش خودروهاى معمولى تکنولوژى نسبتا جدیدى است .

در این گفتار ضمن یاد دادن روش عملکرد سیستم انتقال قدرت دو کلاچه , آن را با سیستم هاى دیگر مقایسه خوا هیم کرد همینطور نیاز سیستم انتقال اقتدار آینده را بررسى خوا هیم کرد . سیستم انتقال دو کلاچه کار دو گیربکس مکانیکی را با نیز انجام مى دهد . براى درک خوبتر این قضیه خوبتر است طریقه تلاش گیربکس معمولى را مرور کنیم . وقتى راننده مى خواهد اقدام به ردوبدل دنده نماید , نخست بایستی پدال کلاچ را بفشارد . درین سیستم کلاچ ارتباط لا‌به‌لا خرید خودرو فروش خودرو و گیربکس را انقطاع مى کند و از انتقال قدرت به چرخ ها جلوگیرى مى نماید سپس راننده با دست , دنده گزینه دلخواه را گزینش مى کند . در این سطح حلقه دندانه داری به اسم به دور دو چرخ دنده را هماهنگ می نماید . این اجزا , مکانیزم های هماهنگ – خرید و فروش خودرو – کننده بدور نامیده مى شوند . این مکانیزم دنده ها را پیشین از این که با نیز درگیر شوند هم سرعت مى کند تا از خرد شدن چرخ دنده ها جلوگیرى شود . وقتى که چرخ دنده جدید سرگرم شد راننده پدال کلاچ را رها مى کند . با این کار دوباره خرید خودرو فروش خودرو به گیربکس وصل مى شود و نیرو مجددا به چرخ ها منتقل مى شود . پس در یک سیستم انتقال توان معمولى جریان دائمى اقتدار از خرید خودرو فروش خودرو به چرخ ها نیست . انقطاع و وصل شدن جریان اقتدار پدیده اى را به اسم torque – interrupt یا – shift shock شوک ناشی از ردوبدل دنده – بوجود مى آورد . چنانچه راننده کار آزموده نباشد سرنشینان خرید خودرو فروش خودرو درضمن بده بستان دنده به جلو و به عقب پرتاب شده و جنبش های شدیدی به آن ها وارد میشود که مطلوب نمی باشد . یک گیربکس دو کلاچه از دو کلاچ استفاده مى کند و در عین حالا پدال کلاچ ندارد , کنترلرهاى الکترونیکى و هیدرولیکى پیچیده اى کلاچ ها را در اختیار گرفتن مى کنند در سیستم انتقال توان خود کار نیز گونه است . در DCT – سیستم انتقال توان دو کلاچه – کلاچ ها جداگانه از هم عمل مى کنند . یک کلاچ چرخ دنده هاى شخص را در دست گرفتن مى کند و دیگرى چرخ دنده هاى زوج . با به کارگیری از این‌راه دنده سوای جدا جریان نیرو از خرید خودرو فروش خودرو به چرخ ها ردوبدل مى شود . این سیستم به شکل ذیل فعالیت مى نماید :

رانندگان مى توانند حالت اتومات بدون نقص را براى خرید خودرو فروش خودروی خویش تعیین کنند و تمام وظیفه های بده بستان دنده را به کامپیوتر محول نمایند . در‌این‌صورت‌ رانندگى مضاعف شبیه به رانندگى با به DCT خرید خودرو فروش خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک است زیرا ترتیب یک چرخ دنده را سرگرم و دیگرى را از زد خورد خارج مى نماید . این دستور سبب کاهش شوک ناشی از ردوبدل دنده – shift shock – می شود . حساس تر از همگی تعویض دنده تحت نیرو انجام مى گیرد . یعنى یک جریان قدرت ثابت و استوار میان خرید خودرو فروش خودرو و چرخها همواره وجود خواهد داشت . مکانیزمی متشکل از دو شفت با انقطاع کردن چرخ دنده هاى شخص و زوج تمام موردها فوق را ممکن مى سازند . در پی در خصوص این دو شفت توضیح خوا هیم اعطا کرد .

یک شفت دو قسمتى در راس DCT قراردارد . بر خلاف گیربکس هاى معمولى که همگی چرخ دنده ها روى ورودى قرار دارند , DCT یک شفت چرخ دنده هاى زوج و فرد را به وسیله دو شفت ورودى از نیز انقطاع مى نماید . شفت خارجى به صورتى ترک شده که محفظه اى را براى شفت داخلى مهیا مى کند و شفت داخلى در آن قرار مى گیرد . شفت خارجى به چرخ دنده هاى دو و چهار وصل است و شفت داخلى به چرخ دنده هاى نخستین , سوم و پنجم متصل است .

که یک کلاچ چرخ دنده هاى دوم و چهارم را کنترل مى نماید و کلاچ دیگر به صورت جداگانه چرخ دنده هاى اول , سوم و پنجم را در دست گرفتن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *